Alumni
Login
(Sair)
Fale Conosco
Busca
Parece que seu navegador não possui JavaScript habilitado. Ative o JavaScript e tente novamente.
Institucional
Voltar
Sobre a FDC
Diretorias e Conselhos
Corpo Docente
Nossas Unidades
Imagine Brasil
FDC Transforma - Fundo de Bolsas
Centro Social Cardeal Dom Serafim
Ética e Conformidade
Contrato de Aplicação de Recursos - BNDES
Relatório de Igualdade Salarial
Graduação
MBA & Pós-Graduação
Voltar
Executive MBA
Pós-Graduação
pós-Graduação In Company
Pós-Graduação Online
Mestrado Profissional
Doutorado Profissional
Módulos Internacionais
Curta e Média Duração
Voltar
Agronegócio
Estratégia
Finanças
Gestão Geral
Governança Corporativa
Inovação
Liderança
Marketing e Vendas
Pessoas
Trekker
Empresas
Voltar
Empresas Privadas
Gestão Pública
FDC Store
Voltar
Cursos Online
FDC Signature
FDC
>
Conhecimento
>
publicacoes
Conhecimento
Núcleos de Pesquisa e Desenvolvimento
Inovação e Empreendedorismo
Desenvolvimento de Pessoas e Liderança
Estratégia e Negócios Internacionais
Logística, Supply Chain e Infraestrutura
Sustentabilidade
Publicações
Blog FDC
Bibliotecas
00A1BE
FFFFFF
Imagem Box 2
Publicação
The adoption of business simulation as a pedagogical alternative within a problem-based learning approach (PBL) in engineering education . In: PAEE/ALE ( 28 FEB. - 02 MAR. / 2018, Brasilia).
Ano
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1980
1979
1978
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Português
Inglês
Espanhol
Artigo
Artigos Revista DOM
Artigos Revista DOM Contexto
Caderno de Idéias
Capítulo de Livro
Caso
Dissertações FDC
FDC Executive
Livro
Livro Eletrônico / E-Book
Relatório de Pesquisa
Trabalhos de Evento
Buscar apenas publicações disponíveis para download
Buscar
Baixe o pdf
Baixe o Abstract
The adoption of business simulation as a pedagogical alternative within a problem-based learning approach (PBL) in engineering education . In: PAEE/ALE ( 28 FEB. - 02 MAR. / 2018, Brasilia).
Ano de publicação:
2.018
Publicação:
Brasília:PAEE/ALE, 2018. Anais eletrônicos...
Paginação:
Autores:
AFFONSO NETO, Annibal; NEUMANN, Clovis; RODRIGUES, Martha Maria Vera O. C.
Tipo de Publicação:
Trabalho de evento
Autor Principal:
Affonso Neto, Annibal
Outros Autores:
AFFONSO NETO, Annibal; NEUMANN, Clovis; RODRIGUES, Martha Maria Vera O. C.
Resumo:
The teaching of engineering today is no different from how it was in the past. It consists of the mediated exposure of content, where the teacher transmits knowledge and guides student activities. Problem-Based Learning (PBL) emerges as a methodological alternative, in which students solve a real or simulated problem in a context. It is a student-centered method, where students assume the protagonist’s role in their learning. What if it were possible to integrate decisionmaking training using business games into PBL?
The purpose of this article is to study the use of business games, within a PBL approach, in which the student will gather and analyze information in an integrated decision-making process. To conduct this research the Consultation-Interview methodology will be used, in which a set of experts will be selected to be interviewed on a topic. For the first interviewee, the procedure consists of preparing a questionnaire appropriate to the individual. These questions will guide the interview with this specialist. After the first interview a synthesis will be drawn, which will guide the preparation of the questionnaire for the second interviewee. In the second interview, information obtained in the first interview will be corroborated and the new knowledge will be aggregated to the old. This process will be repeated until no new knowledge can be gleaned from
the interviews. This methodology was developed by Professor Feruccio Bilich in the report "Rethinking UnB Undergraduate Education" in 1987 and later published in the book Science and Technology Planning and Policy (Elsevier, Amsterdam). It is hoped that the present study will lead to new methodologies to enable students to develop the decision-making skills fundamental for engineering professionals. At the end of the study, we expect to develop a methodology that integrates business games into a PBL environment and contributes to the improvement of teaching/learning processes.
Idioma:
Inglês
Número de Referência:
Solicite o PDF