Sign In
(signout)
Contact us
Search
It looks like your browser does not have JavaScript enabled. Please turn on JavaScript and try again.
About FDC
Return
FDC at a glance
Board and Councils
Faculty
Facilities
Ranking and Accreditations
FDC & The World
Return
International Partnerships and Alliances
FDC International Hub
FDC News
Social Education
Return
FDC - Cardinal Dom Serafim Social Center
Get in Touch and Contribute
Education
Return
FDC International HUB
Executive Education Programs
Degree Programs
Research & Collections
FDC Library System
Life at FDC
Return
Life in Brazil
International Students at FDC
Learning Journeys in Brazil and Abroad
FDC
>
en
>
Research
>
publications
Knowledge
Research and Development Centers
Innovation and Entrepreneurship Center
People and Leadership Development Center
Sustainability Center
Strategy and International Business Center
Logistics, Supply Chain and Infrastructure Center
Publications
The FDC Library System
00A1BE
FFFFFF
Imagem Box 2
Publication
Proposição para o cálculo dos impactos do congestionamento na tarifação do transporte público de passageiros por ônibus em cinco capitais brasileiras.
Year
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996
1995
1994
1993
1980
1979
1978
2019
2020
Português
Inglês
Espanhol
Article
Book
Case Study
DOM Magazine Articles
FDC Executive
Idea Workbook
Proceedings
Research Report
Find only publications available for download
Search
Download pdf
http://ci.fdc.org.br/AcervoDigital/Artigos%20FDC/Artigos%20FDC%202010/Proposição%20para%20o%20Cálculo.pdf
Download Abstract
Proposição para o cálculo dos impactos do congestionamento na tarifação do transporte público de passageiros por ônibus em cinco capitais brasileiras.
Year of publication:
2,010
Publication:
Nova Lima, MG: 2010. Revista dos Transportes Públicos, v.33, n. 126, p. 47-68.
Pagination:
Authors:
RESENDE, Paulo Tarso Vilela de; SOUSA, Paulo Renato de; SILVA, João Victor Rodrigues.
Type of Publication:
Article
Main Author:
Resende, Paulo Tarso Vilela de
Other Authors:
RESENDE, Paulo Tarso Vilela de; SOUSA, Paulo Renato de; SILVA, João Victor Rodrigues.
Summary:
Os sistemas de transporte urbano de massa desempenham um papel importante na mobilidade e na promoção do desenvolvimento econômico das grandes cidades. Nas últimas três décadas, as grandes cidades dos países em desenvolvimento apresentaram um intenso crescimento impulsionado pela modernização econômica e a migração interna de suas populações. Neste cenário, o sistema viário foi reconstruído e adaptado à crescente utilização do automóvel, definindo-se, então, uma linha divisória entre o transporte público e o individual (Vasconcellos, 2000). Muitas pessoas preferem viajar sozinhas por causa do conforto, privacidade, flexibilidade e rapidez, diferentemente do que elas experimentariam se estivessem usando o transporte público. Essa preferência pelo transporte individual aumenta de maneira significativa o número de veículos nas ruas. Ross e Yinger (2000) constataram em suas pesquisas que o impacto do individualismo colabora para o aumento dos congestionamentos nas grandes cidades em todo o mundo.
Language:
Português
Reference Number:
005 R433p 2010