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 The role of dynamic capabilities for business model innovation in organizations from relatively stable markets..
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 The role of dynamic capabilities for business model innovation in organizations from relatively stable markets..

2.024  BASE Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, v. 21, n. 2, p. 1-36, abr.-jun. 2024.   BURCHARTH, Ana Luiza Lara de Araújo. Artigo Burcharth, Ana Luiza Lara de Araújo Professor TI BURCHARTH, Ana Luiza Lara de Araújo. Este artigo descreve como as capacidades dinâmicas contribuem para que as organizações tradicionais desenvolvam inovações em modelos de negócios. A pesquisa foi realizada a partir de uma abordagem qualitativa de estudo de caso em uma multinacional estabelecida do ramo de materiais para construção (produção e venda), um mercado relativamente estável, que passou a ofertar uma solução de serviços em fachadas leves. Além de descrever de que forma as subdimensões das capacidades dinâmicas contribuíram para o sucesso/insucesso do novo negócio, desde sua idealização e estruturação, até a sua execução; o artigo evidencia quais capacidades dinâmicas estavam presentes no início e quais foram desenvolvidas ao longo da inovação. A pesquisa evidencia quatro achados importantes: 1) as capacidades dinâmicas devem estar presentes na alta liderança da organização; 2) a ocorrência das capacidades dinâmicas não é sequencial ou linear; 3) as capacidades dinâmicas contribuem para criação de valor e vantagens competitivas mesmo em mercados relativamente estáveis; e 4) determinados recursos de uma organização tradicional são importantes catalizadores de resultados. A pesquisa reforça assim o papel da alta liderança em inovações de modelos de negócios, bem como a contribuição das capacidades dinâmicas em mercados relativamente estáveis e a função catalizadora dos recursos disponíveis em organizações tradicionais. The present paper aims to explain how dynamic capabilities contribute to business model innovation in established organizations. It draws on a qualitative research design based on a single case study of an established multinational company operating in the construction materials industry (production and sale), which developed a service solution in lightweight façades. In addition to explaining how the sub-dimensions of dynamic capabilities contributed to the success/failure of the new business model, from its idealization and structuring to its execution, the paper shows which dynamic capabilities were present at the beginning and which ones were developed during the innovation. The study uncovers four important findings: 1) dynamic capabilities should be present in top leadership for the development of business model innovation; 2) the occurrence of dynamic capabilities takes place in a non-sequential and non-linear fashion; 3) dynamic capabilities contribute to the creation of competitive advantages in relatively stable environments; and 4) existing resources are important catalysts of results for business model innovation in established organization. The paper hence highlights the role of top leadership in business model innovation, as well as identifies the contribution of dynamic capabilities in relatively stable markets, alongside the catalyzing role of available resources in established organizations. Inglês Documento eletrônico